COVID19
Sundhed

Kommuner rydder op efter vaccinekaos

Efter ugers kritik af den digitale vaccinebooking bliver det nu kommunerne, der skal tage hånd om de svageste ældre. De ældre, som trods invitation stadig ikke har en tid til vaccination vil blive ringet op og tilbudt hjælp til både tidsbestilling og transport.

25. 03. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Da et helt nyt system for vaccinebooking blev lanceret i begyndelsen af året, blev det de mest udsatte borgere, der som de første skulle prøve kræfter med det nye digitale bookingsystem vacciner.dk. Men med det set-up gik man i den grad fejl af den første målgruppe.

– De allermest sårbare og ældste borgere blev testpersoner i et helt nyt system. Det undrer os, at myndighederne ikke kunne forudse, at det ville give problemer, når man lader de ældste borgere være de første til at prøve kræfter med et nyt bookingsystem, siger Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i Ældre Sagen.