Byråd

Lejre vil gøre livet lettere med faste møder

Lejre vil indføre en fast ugentlig mødedag, så kommunalbestyrelsesmedlemmerne lettere kan planlægge udenom de politiske forpligtigelser. Det skal også gøre kommunalbestyrelsesarbejdet mere attraktivt for mulige kandidater.

25. 03. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Temamøder, udvalgsmøder, borgermøder, gruppemøder og kommunalbestyrelsesmøder. Det er ikke svært at få fyldt hullerne i kalenderen ud som kommunalbestyrelsesmedlem.

Men nu vil kommunalbestyrelsen i Lejre tage et opgør med de mange møder ved at ændre i styrelsesvedtægten og lave én fast ugentlig mødedag. Foreløbig har kommunalbestyrelsen truffet beslutning om principper og en mødeplan, som skal danne grundlag for et egentligt forslag til ændring af styrelsesvedtægten. Allerede i forbindelse med konstitueringen ved sidste valg var der i Lejre bred enighed om, at kommunalbestyrelsen i valgperioden skulle justere i styrelsesvedtægten, og nu er det planen, at ændringen skal være trådt i kraft, når det nye byråd tiltræder den 1. januar næste år.