Demografi
COVID19

Coronaår kostede Frederikshavn markant flere borgere

I 2020 tabte Frederikshavn lidt over 600 borgere. De foregående fem år har kommunen i gennemsnit mistet knap 150 borgere om året. Borgmester Birgit S. Hansen (S) er ikke i tvivl om, at corona bærer en del af skylden.

Birgit S. Hansen håber på, at den udenlandske arbejdskraft vender tilbage til Frederikshavn i takt med, at verden åbner op efter coronakrisen. Foto: Mick Anderson
15. 04. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Lige knap 60.000 mennesker har adresse i Danmarks nordligste kommune, Frederikshavn. Men sidste år skrumpede det tal, da kommunen tabte 615 borgere. Det er en markant forskel i forhold til de foregående fem år, hvor Frederikshavn i gennemsnit mistede omkring 144 borgere om året.

– Det er jo altid en trist konstatering, når vi kan mærke, at vi mister indbyggere. Vi må så også sige, at vi har erkendt ligesom mange andre provinskommuner, at demografien ændrer sig. Traditionelt har vi haft nettotilflytning, men problemet er, at der nu dør flere, end der bliver født, siger borgmester Birgit S. Hansen (S).