COVID19
Sundhed
Skole

Kommunal smitteopsporing aflaster pressede skoleledere

I Jammerbugt Kommune står en kommunal enhed for smitteopsporing blandt børn og unge. Det bryder effektivt smittekæderne og aflaster skolelederne.

Foto: Finn Frandsen / Ritzau Scanpix
15. 04. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Når en skoleelev bliver konstateret smittet, går der et større detektiv arbejde i gang. I hovedparten af landets kommuner er det skolerne selv, der står for smitteopsporingen, men ikke i Jammerbugt. Her har kommunen valgt at placere opgaven i en central tværfaglig enhed.

– Ved at trække smitteopsporingen ind i det tværfaglige sundhedsteam får vores institutions- og skoleledere frigivet mest muligt tid til at koncentrere sig om at skabe den bedste dagligdag for børnene, samtidig med at vi får en meget ensartet og effektiv smitteopsporing, forklarer Ulla Flintholm (V), formand for børne- og familieudvalget.