Sundhed

Plejepersonale og praktiserende læger kan nu mødes på video

De ansatte på landets plejecentre kan fremover mødes med beboernes praktiserende læge på video, når der skal følges op på behandling eller justeres på medicinen.

Videokonsultationer kan genskabe noget af den kontakt mellem læge og patient, som er forsvundet med det øgede pres på almen praksis. Foto: Christian Hartmann / Reuters / Ritzau Scanpix
15. 04. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

En ny aftale mellem PLO og Danske Regioner gør det muligt for plejepersonalet på landets plejehjem at holde en videokonference med beboernes egen læge.

Praktiserende læge Henrik Nyholm er en af de læger, som allerede har afprøvet de nye muligheder i sit arbejde som plejehjemslæge på Sørvad Plejecenter i Herning Kommune.