Byudvikling
Byggeri

Sådan bygger du et højhus

Højhusbyggeri er en vanskelig størrelse i dansk kontekst og kan i værste fald ende med triste byområder, siger forsker. Ny rapport er med til at kaste lys over faldgruber i højhusbyggeriet og peger på opmærksomhedspunkter for de kommunale byplanlæggere.

Amaryllis Hus ved Grønttorvet i København blev i 2019 præmieret med Københavns Kommunes pris for smuk arkitektur. Beboerne i huset siger ifølge BUILD’s undersøgelse, at den uforstyrrede udsigt er afgørende for dem. Foto: Bjørn Pierri Enevoldsen
15. 04. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

I flere store byer i landet skyder højhuse op. Men danske erfaringer med byggeri i højden er sparsomme, og det kan betyde, at de høje huse kan ende med at præge byerne negativt. Det siger seniorforsker ved BUILD, Institut for Byggeri, By og Miljø ved Aalborg Universitet, Mette Mechlenborg, der har været med til at lave et af de første forskningsprojekter om boliglivet i højhuse i en dansk kontekst.

– I forhold til mange andre former for boligbyggeri så er højhuse en ret vanskelig type boliger, når vi kommer op omkring 12-15 etager. Vi kender parcelhuse og almindeligt etagebyggeri, og der ved vi, hvad der virker godt og mindre godt. Men når det kommer til højhuse til beboelse, så har vi få erfaringer i en dansk kontekst, siger seniorforsker Mette Mechlenborg.