Arbejdsmarked
Børn
Beskæftigelse

Børn får det bedre, når mor og far kommer i job

Assens Kommune har gode erfaringer med at arbejde med udsatte familier som en helhed fremfor at have fokus på de enkelte familiemedlemmer. Resultaterne taler deres tydelige sprog: Hvis de voksne hjælpes i beskæftigelse, kan der skrues ned for indsatserne over for familiernes børn.

Theis Hjelmsted er som projektleder på Assens Kommunes projekt ”Job & Familie” stolt af, at det lykkedes kommunen at komme i mål med at se udsatte familiers problematikker i en sammenhæng. Foto: Hung Tien Vu
29. 04. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Efter at have været på kontanthjælp i over 10 år tog 32-årige Heidi fra Assens sidste år hul på et nyt kapitel i sit liv, da hun begyndte på social- og sundhedshjælperuddannelsen. Hele sit voksne liv har Heidi været på kontanthjælp, og som enlig mor til fire børn i alderen seks til 15 år – heriblandt et barn med flere diagnoser – har det været svært at komme i gang på trods af adskillige forsøg og initiativer fra kommunens side. Men nu ser hverdagen anderledes ud for Heidi, og om 11 måneder har hun færdiggjort sin uddannelse.

– Det betyder for det første, at jeg nu har noget at stå op til om morgenen, og jeg ikke bare sidder og glor. Det er også et kæmpe selvtillidsboost for mig, at jeg nu tjener mine egne penge, og at jeg duer til noget. Og så betyder det meget for mine børn, at jeg ikke bare sidder hjemme på kontanthjælp, men at jeg viser dem vejen, fortæller Heidi.