Byråd
Miljø
Klima

Jeg vil hellere lukke en skole end rejse en vindmøllepark

Som lokalpolitiker er det virkelig svært at overbevise borgerne om, at det er en god idé med vindmøller i baghaven. For Annette Mosegaard (K) fra Ikast-Brande er det endda endt med trusler.

Foto: Colourbox
29. 04. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Det er efterhånden ikke mange borgere, der er direkte imod at gøre noget godt for klimaet. Men når projekterne skal føres ud livet, kommer de med en pris – og den nægter nogle borgere at betale. Problematikken hedder på nudansk ”not in my backyard” – ikke i min baghave og blev forleden behandlet på TM ’21 – KL’s teknik- og miljøkonference.

Her kunne Annette Mosegaard (K), der er formand for erhvervs-, vækst- og bosætningsudvalget i Ikast-Brande i den grad tale med om udfordringen. For selv om politikerne i byrådet gerne vil understøtte den grønne omstilling, og kommunen rummer mange grønne arbejdspladser, har politikerne måttet kastet håndklædet i ringen, når det kommer til at rejse vindmøller.