Navne
Byråd
Kommunalvalg

Nederlaget blev et vendepunkt for Marie Stærke

Det var hårdt, da Køges borgmester Marie Stærke (S) mistede magten i 2013, men hun udnyttede pusterummet til noget positivt, så hun atter kunne indtage borgmesterkontoret efter seneste valg.

29. 04. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Både for Marie Stærke (S) personligt, for Socialdemokratiet og for Køges historie var valget i 2013 både skelsættende og dramatisk. Efter 92 års uafbrudt socialdemokratisk styre i byen gled magten partiet af hænde, og Marie Stærke måtte overlade borgmesterkontoret til Flemming Christensen (K).

Trods hendes eget flotte personlige stemmetal, der var steget en smule og var det højeste i hele byrådet, måtte hun erkende, at Socialdemokratiet var gået tilbage, og at der nu kunne dannes et andet flertal. Pressen dækkede valget tæt, og allerede på valgaftenen mærkede hun, at tv-kameraerne begyndte at vende væk fra hende og over mod Flemming Christensen.