Unge
Digitalisering

Den digitale ungdom nu til dags

De digitalt indfødte er på en og samme tid vilde med demokratiet og samtidig meget langt væk fra at ville være en del af demokratiet på de voksnes principper. Den karakteristik tegner Søren Schultz Hansen i en ny bog, hvor han også kommer med veje til rent faktisk at få engageret og aktiveret de unge i demokratiet.

12. 05. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

De vil gerne demokratiet, den generation af unge, der er vokset op med smartphonen i hånden. Men det klassiske repræsentative demokrati tiltaler i sin form ikke rigtigt de unge, der vil se handling og mangler muligheder for at kunne identificere sig med politikerne.

Nogenlunde sådan karakteriserer erhvervsforsker Søren Schultz Hansen de unge, der for første gang i deres liv skulle sætte et kryds på en stemmeseddel ved folketingsvalget i 2019, og som den 16. november i år kan stemme til kommunalvalget.