Udland
Valg

Grønland er rykket til venstre

Det venstreorienterede parti Inuit Ataqatigiit (IA) blev valgets store vinder, da Grønland gik til kommunalvalg og Inatsisartutvalg 6. april. IA har nu fire ud af fem borgmesterposter.

Foto: Christian Klindt Sølbeck / Ritzau Scanpix
12. 05. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

IA, der normalt samarbejder med SF i Danmark, har slået socialdemokratiske Siumut af pinden og har dannet regering med partiet Naleraq. Den nye regering vil blandt andet stoppe uranudvinding, tage fiskekvoter fra EU-fiskere og hjemtage fødevareområdet samt arbejde for en demilitarisering af Grønland.

I Nuuk i Kommuneqarfik Sermersooq glæder borgmester Charlotte Ludvigsen (IA) sig over resultatet.