Byråd
Kommunalvalg

Min kone synes, jeg var lidt træls

Når Brønderslevs borgmester Mikael Klitgaard (V) kommer med sit bud på, hvorfor han tabte magten for tre valgperioder siden, peger han på kommunalreformen. Det medførte en masse svære beslutninger på den private front. Nederlaget gav ham dog kun yderligere kampgejst.

Foto: Mick Anderson
12. 05. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Problemet ved at være borgmester er, at det bliver en livsstil. Det er meget mere end embedet. Så når man har været borgmester i en del år og pludselig ikke er det mere, skal man til at genopfinde sit liv. Det kræver, at man træffer en masse beslutninger af den ikke så lette slags.

Det kan Brønderslevs borgmester Mikael Klitgaard (V) tale med om. Før kommunalreformen stod han i spidsen for Dronninglund Kommune, der blev sammenlagt med Brønderslev. Ud på valgaftenen i november i 2009 stod det klart, at det ikke var lykkedes ham og Venstre at bevare magten, og han måtte se sin politiske modstander Lene Hansen (S) overtage borgmesterposten med et flertal på 14 mandater mod de borgerliges 13 mandater i byrådet.