COVID19
Sundhed

Semiautomatisk nedlukning er det rigtige

De udskældte regler for automatisk nedlukning er blevet lempet, og det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, mener borgmestre.

12. 05. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Hernings borgmester Lars Krarup (V) blev stoppet lidt oftere på gågaden, end han er vant til, da et sogn i Herning Kommune i april var ramt af automatisk nedlukning. For logikken var svær at få øje på for borgerne i Herning. Nedlukningen ramte nemlig blandt andet Midtjyllands Kristne Friskole, hvor ingen af eleverne var smittet med coronavirus, og en erhvervsskole med to afdelinger, hvor den ene afdeling blev ramt af nedlukning, fordi skolens matrikel var delt af en vej – og en sognegrænse.

– Når man går gennem gågaden i Herning som borgmester i sådan en periode, så bliver man stoppet på gaden af folk, der ikke kan forstå den slags beslutninger. Derfor har jeg og vi fra kommunens side også hele tiden gjort klart, at det var noget, der var dikteret fra statens side, for ellers ville vi stå og se dumme ud, siger Lars Krarup.