Arbejdsmarked
Landdistrikter

Et vigtigt skridt for provinsen

Regeringen vil udflytte og oprette flere tusinde uddannelsespladser. Det skal sikre udvikling i landets yderområder. Borgmestre jubler over planerne, til gengæld frygter rektor og studerende tab af kvalitet.

10. 06. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

2.000 nye uddannelsespladser fordelt på 25 nye skoler rundt omkring i landet heraf udflytning af eksisterende uddannelsespladser fra de store byer. Det er hovedelementet i regeringens nye udspil, der har som ambition at understøtte udviklingen uden for de store byer.

Udspillet blev præsenteret i forrige uge og indebærer blandt andet, at der i Sønderborg Kommune bliver oprettet en maskinmesteruddannelse. Ikke overraskende til stor glæde for borgmester Erik Lauritzen (S).