Arbejdsmarked
Beskæftigelse
Udsatte

Hårdt arbejde at gøre socialt frikort til en succes

Kun hvert tredje sociale frikort bliver brugt . Mange socialt udsatte borgere har brug for hjælp til at skabe kontakt til arbejdspladser, hvis de skal anvende deres sociale frikort. Esbjerg Kommune satser på civilsamfundet som brobygger.

10. 06. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Ulla Abildtrup

Lenette Daimi Linnemann Lodskou er socialrådgiver i Esbjerg Kommunes afdeling Social & Tilbud og tovholder på projektet ”Socialt frikort til flere” i Esbjerg. I alt fire kommuner deltager i det toårige projekt, hvor kommunerne afprøver forskellige modeller for at få det sociale frikort til at fungere.

– I Esbjerg har vi oplevet, at det er svært at få fat i den oprindelige målgruppe nemlig brugerne af vores varmestuer og hjemløse. Jeg har siddet på varmestuen flere formiddage, og jeg har holdt jobcafe, hvor borgere i målgruppen kunne få hjælp til at skrive deres cv, men næsten ingen ville tale med ”damen fra kommunen”. Det skyldes nok, at mange tidligere har haft nederlag i kontakten med kommunalt ansatte, forklarer Lenette Daimi Linnemann Lodskou.