Minister kalder kommunalreformen for skadelig

Nogle kommuner har måske vokset sig for store efter strukturreformen, mener indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad (S), som har bebudet en evaluering af reformen. Ministeren er på vildspor, lyder det fra flere borgmestre.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
10. 06. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Konsekvenserne af strukturreformen skal ses efter i sømmene. Det mener indenrigs- og boligminsister Kaare Dybvad (S), som har præsenteret en evaluering af den knap 15 år gamle reform sammen med regeringens udspil ’Tættere på – Flere uddannelser og stærke lokalsamfund”. Ikke mindst mener ministeren, at der er grund til at spørge: Hvor stor skal en kommune være?

– Det er da en relevant problemstilling at sige, at når nu anbefalingen fra strukturkommissionen var, at kommunerne skulle have en størrelse på 30.000-50.000 indbyggere, er det så optimalt, at vi endte med frivillige sammenlægninger, som var meget større? Hvad har det gjort ved vores kommunale drift? Reformen har været i gang i så mange år, så vi begynder at kunne se, hvad den har betydet, og om vi har fået de gevinster, vi blev stillet i udsigt, siger Kaare Dybvad.