COVID19
Sundhed

Religion er en bekvem undskyldning

Det skyldes i højere grad social ulighed end religion, når etniske grupper halter bagefter i vaccinationsprogrammet, siger professor Morten Sodemann.

10. 06. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Er vacciner halal, og må man blive vaccineret under ramadanen? Sundhedsstyrelsen har i en ny og omdiskuteret pjece taget fat på nogle af de religiøse spørgsmål til de nye vacciner mod Covid-19. Det har fået en række politikere til at kritisere, at sundhedsmyndighederne blander religion ind i deres information. Men den kritik preller af på professor Morten Sodemann, der er leder af Indvandrermedicinsk klinik på Odense Universitetshospital.

– Hvis alle skal vaccineres, er man nødt til at kommunikere til alle. Derfor er det rettidig omhu, når Sundhedsstyrelsen udgiver en pjece, hvor de tager hånd om specifikke muslimske bekymringer. Virus er helt ligeglad med, hvad politikerne mener. Virus smitter dem, den kan. Og så længe der er store grupper, som ikke er vaccineret, har vi et problem, hvor vi må lukke op og ned. Vi er nødt til at være proaktive i de grupper, som vi ved, der altid er udfordringer med, siger han.