Kommunalvalg
Anlæg
Idræt

Svømning burde være et valgtema

Ingen anden sport favner så bredt – og kan tilmed redde liv, lyder det fra Dansk Svømme Unions direktør, Merete Riisager, der efterspørger, at kommunalpolitikerne sætter fokus på svømme­haller til efterårets valg. Danmarks eneste kommune uden en svømmehal er i gang.

Merete Riisager opfordrer lokalpolitikerne til at prioritere svømmeundervisning i skolerne. Det kræver svømmebaner. Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix
10. 06. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Det er ikke, fordi Merete Riisager vil tale andre sportsgrene ned. Slet ikke, faktisk. Men som direktør for landets tredjestørste idrætsorganisation, Dansk Svømmeunion, vil den tidligere undervisningsminister alligevel hævde, at svømning er noget ganske særligt.

– Gennem sporten får vi almen dannelse, vi lærer at indgå i fællesskaber, og vi får venner. Men med svømning er der den ekstra dimension, at man bliver i stand til at redde sig selv. Det er ret afgørende i et land, der er omgivet af vand, siger hun, der selv har en fortid som elitesvømmer.