Sundhed
Udsatte boligområder
COVID19

Vaccinationstilbud i udvalgte boligområder skal sikre, at flere bliver vaccineret

Aarhus Kommune har som den første kommune tilbudt borgere i almene boligområder en vaccine tæt på deres hjem. Indsatsen er en stor succes, som Sundhedsstyrelsen overvejer at udbrede til hele landet.

10. 06. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Aarhus Kommune har som den første kommune i landet fået adgang til data, som viser, hvordan det ser ud med vaccinetilslutningen helt ned på sogneniveau. Det kniber med at få borgerne vaccineret i flere områder, og for at få flere til at tage imod vaccinerne, har kommunen i samarbejde med Region Midtjylland og Sundhedsstyrelsen besluttet at etablere midlertidige vaccinationstilbud i tre udvalgte sogne i tilknytning til almene boligområder, hvor få har ladet sig vaccinere mod Covid-19.

– Vi skal helst i mål med en høj vaccinationstilslutning. Vi er alle sammen afhængige af hinanden, hvis vi skal have åbnet samfundet op. Derfor vil vi gerne give en hånd i ryggen til de borgere, som ønsker at få en vaccine, men som af den ene eller anden grund ikke har fået booket en tid, siger Lene Hartig Danielsen, chef for Borgerservice i Aarhus Kommune.