Fra gode ben til kompetente bestyrelser

Kommunalpolitikere spiller en stor rolle i bestyrelserne for offentligt ejede selskaber. Men hvilke roller spiller de egentlig? Det har to forskere kortlagt i ny bog. To kommunalpolitikere kan nikke genkendende til rollerne.

24. 06. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Selv om bestyrelser spiller en stadig vigtigere rolle i ledelsen af offentligt ejede virksomheder, og mange kommunalpolitikere har sæde i dem, ved vi ganske lidt om, hvilken rolle kommunalpolitikerne egentlig spiller, når de træder ind i bestyrelseslokalerne i landets forsyningsselskaber, trafikselskaber, teatre, gymnasier og museer.

Det har forskerne, ph.d. Niels Ejersbo og professor Christian Bøtcher Jacobsen, forsøgt at råde bod på med et kapitel i antologien ”Kommunalpolitisk lederskab”. Her identificerer de fire forskellige roller.