Psykiatri
Sundhed

René har fået ro på efter tyve års op- og nedture

René Roslevs liv har gennem 20 år fulgt et mønster af periodevise nedture siden udsendelsen til Bosnien i slutningen af 90’erne. Københavns Kommunes veterankoordinator hjalp ham på ret køl, da det var ved at gå helt galt for et par år siden.

Foto: Ditte Valente/Ritzau Scanpix
24. 06. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Siden 2020 har København givet indsatsen over for kommunens cirka 3.500 krigsveteraner et økonomisk løft på 7,5 millioner kroner. Der er brug for det, fordi omkring 10 procent af soldaterne, der har været udsendt i krigszoner på et eller andet tidspunkt, får brug for hjælp eller støtte i større eller mindre grad. Målet med indsatsen er at hjælpe veteraner med at komme i job og få en hverdag til at fungere efter krigsoplevelsen. Kommunen vil nu dele erfaringerne med andre kommuner.

En af dem, der har fået hjælp, er 43-årige René Roslev. For et par år siden røg han helt ned i kulkælderen.