Anbragte børn trives med flere krav
Jammerbugt sætter med et nyt projekt fokus på læring for anbragte børn. Kommunen har succes med at sløjfe ”synd-for-faktoren”, samarbejde med anbringelsessteder og sætte overskuelige mål og krav til børnene.
For få anbragte børn lykkes med at få en afsluttende eksamen i 9. klasse, og det spænder ben for, at børnene kan komme videre i uddannelsessystemet. Det forsøger et nyt projekt under Socialstyrelsen at gøre op med, og Jammerbugt er en af tre kommuner, der er i fuld gang med en ny indsats over for de anbragte børn. Og det er ikke helt tilfældigt, at Jammerbugt lagde billet ind, da Socialstyrelsen søgte interesserede kommuner. For med et tocifret antal opholdssteder har Jammerbugt mange anbragte børn i kommunens folkeskoler – både børn, som er anbragt af Jammerbugt og andre kommuner.
– Vi mener, at den gruppe, der hedder anbragte børn, ofte bliver overset i forhold til de faglige perspektiver. Der er rigtig meget fokus på anbragte børn og unges trivsel, og det skal vi også have, men vi kan også se både i Jammerbugt og på landsplan, at det desværre er en gruppe, der ikke klarer sig voldsomt godt i forhold til deres videre færden i uddannelsessystemet, forklarer Diana Lübbert Pedersen, direktør i Jammerbugt Kommune.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her