Byråd
Arbejdsmiljø

Byråds­medlemmer kan få hjælp i ­chikanesager

Kommunalpolitikere, der er udsat for chikane eller trusler, kan få kommunens hjælp til at politianmelde sagen og få godtgjort psykologbistand. Gode nyheder, mener kommunalpolitikere, som har været udsat for chikane.

Annette Rieva (V) har ikke meldt det til politiet de gange, hun har fået uønskede seksuelle ­henvendelser. Men hvis hun vidste, at hun kunne få hjælp af kommunen, ville hun gøre det, mener hun. Foto: Kenn Thomsen, Sjællandske Medier
12. 08. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Annette Rieva (V), der er medlem af byrådet i Hillerød, var midt i madlavningen med sine børn, da et billede af en fremmed mands kønsdele tikkede ind på hendes mobiltelefon. Det var første gang, men desværre ikke den sidste. Gentagne gange har kommunalpolitikeren nemlig været udsat for henvendelser af seksuel karakter. For nylig måtte Frida Valbjørn Christensen (EL), der er byrådsmedlem i Randers, fjerne sin adresse fra kommunens hjemmeside og ændre telefonnummer, efter der blev oprettet en sexannonce med hendes telefonnummer og bestilt pizza i lange baner til hendes hoveddør. Chikane, som hun meldte til politiet, og som fortsat efterforskes af Østjyllands Politi.

Nu er det blevet indskærpet, at kommuner kan give kommunalbestyrelsesmedlemmer, der er udsat for chikane, trusler, vold eller hærværk, en hjælpende hånd med at indgive en politianmeldelse og godtgøre udgifter til psykologbistand. Det fastslår et notat fra Indenrigs- og Boligministeriet, som på baggrund af en henvendelse fra KL har forholdt sig til, hvordan kommunerne kan hjælpe kommunalbestyrelsesmedlemmer, der som følge af deres engagement som folkevalgte oplever at blive truet eller chikaneret.