Ældre
Hjemmehjælp

Haderslev indretter plejehjem i eget hjem

Det er ikke alle ældre, der er vilde med tanken om en plejehjemsplads, selvom de har behov for hjælp. Derfor afprøver Haderslev Kommune lige nu konceptet ”Plejehjem i eget hjem”, hvor flere ældre kan blive hjemme i deres vante rammer og stadig være trygge ved at få den hjælp, de skal have.

Personalet på landets plejehjem blev tilbudt en vaccine mod Covid-19 samtidig med beboerne. Marlene Andersen, som er ansat på Tåsinge Plejecenter i Svendborg Kommune, fik sit første stik den 3. januar. Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
12. 08. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Haderslev Kommune står der på bilen, som drejer ned ad den lille grusvej, der fører til en klynge sommerhuse i den lille by Hejsager i det sønderjyske. Her har 95-årige Albrecht Weitling boet siden starten af 1990’erne, og han skal med egne ord bæres ud, før han forlader hjemmet.

– Jeg elsker at bo her, og jeg bliver her, til jeg ikke kan mere. Jeg vil ikke miste de sidste venner og bekendte, jeg har heromkring. Hvert andet øjeblik kommer der en og kigger ind, og jeg får fantastisk hjælp af mine naboer også, siger Albrecht Weitling.