Sundhed
Idræt

Hvis hjertepatienten skal spille floorball, kræver det samarbejde

Idrætsforeningerne vil meget gerne samarbejde med kommunerne om at få borgere ind i et aktivt foreningsliv efter sygdom, viser en ny undersøgelse fra DGI. I Brønderslev deler kommunen og DGI lønudgiften til en ”Bevæg dig for livet”-koordinator, der kan lette overgangen fra genoptræningsforløb til aktivt foreningsliv.

Foto: Ander Wiklund/TT/Ritzau Scanpix
12. 08. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Det tyder på, at langt flere hjertepatienter, diabetes-patienter og KOL-patienter kan gå til floorball, badminton, tennis, golf, svømning og gymnastik.

62 procent af landets foreninger vil i hvert fald gerne samarbejde med kommunale institutioner og DGI om idrætsaktiviteter for borgere, der har været i sygdomsforløb. I dag er det blot tre-fire procent af foreningerne, der har et sådant samarbejde om grupperne af sårbare voksne. Det viser en analyse, som foreningernes interesseorganisation DGI har lavet om foreningernes samarbejde med kommunale aktører. Den tyder på, at der burde være en del sundhedspotentiale i et tættere samspil mellem kommunerne og foreningerne.