NEST-metoden i Næstved gavner alle elever
Det NEST-inspirerede inklusionsprogram for elever med autisme, man praktiserer på Kobberbakkeskolen i Næstved, nedbryder grænsen mellem det almene og det specielle til gavn for alle elever. Trods skepsis i starten blev forældrene overbevist.
Man skulle næsten tro, at det var en helt almindelig klasse. Stopuret i 6.P på Kobberbakkeskolen i Næstved ringer, og det er tid til at vælge, om man vil arbejde sammen med nogen. Seks rækker hånden i vejret. De vil gerne arbejde sammen med en anden. Eleverne, der skal arbejde sammen, tager deres stol i hænderne og flytter plads. Læreren sætter uret til 10 minutter, og eleverne dykker ned i matematikbogen med hænderne på deres lommeregnere. Der hviskes om brøker og procenter, mens læreren går rundt mellem de kun 10 elever, der er i klassen. En skolepædagog går også rundt og hjælper, når regnestykkerne ikke går op. Der går ikke mange sekunder, fra en hånd er stukket i vejret, til læreren eller pædagogen er på pletten. Da de 10 minutter er gået, spørger læreren:
– Hvordan er det gået?
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her