Venstre: Er København blevet for stor?

Venstre vil have en arbejdsgruppe til at se på en opdeling af Københavns Kommune. Socialdemokratiet er ganske skeptisk og sparker bolden videre til Københavns Rådhus.

Foto: Lars Laursen/Ritzau Scanpix
26. 08. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Det var indenrigsminister Kaare Dybvad (S), der åbnede ballet, da han i slutningen af maj luftede, at han gerne ville se på at opdele kommuner, der er blevet for store.

– Hvis man forestiller sig, at vi i fremtiden på Christiansborg kan lykkes med ikke hele tiden at lave lovgivning, der presser de små kommuner, men at det også i fremtiden kan være levedygtigt at have en lille kommune, så synes jeg, at der skal være den mulighed, (…) at man kan se på, om nogle kommuner skulle deles op, sagde han i DR-programmet Orientering.