Børn
Dagtilbud
Uddannelse

Hvor er pædagogen med guitaren blevet af?

Der er noget galt med pædagoguddannelsen. Den har mistet prestige og forbindelse med praksis, mener mange pædagoger og daginstitutionsledere. De synes, at mange af de studerende mangler grundlæggende færdigheder i pædagogik, psykologi og guitarspil, og forude lurer et voldsomt rekrutteringsproblem.

Ole Brk Olesen håber selv på en plads i Borgerrepræsentationen i København, men om partiet får flere mandater, må regnes for ganske usikkert. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
09. 09. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Danmarks største professionsuddannelse har problemer. Der skal noget til for at højne prestigen og fagligheden, hvis man skal tiltrække de rigtige og i tilstrækkeligt antal.

Det kan panelet i Odense Kongrescenter godt blive enige om. Anders Nørgaard, uddannelseschef, UCL, Henriette Fugmann Nielsen, dagtilbudsleder, Lyngby-Taarbæk Kommune, og Merete Vilsen, dagtilbudschef, Ikast-Brande Kommune er blevet sat til at diskutere, hvad skal der til for at styrke pædagogprofessionen på KL’s Daginstitutionskonference.