Arbejdsmarked
Beskæftigelse
Erhverv

Professor: Jobcentrene har central opgave i at have overblik

Kommunernes jobcentre er dem, der kan skabe de rigtige matches mellem ledige og arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft, og derfor er det vigtigt, at de holder sig på tæerne i en tid med meget omstilling på arbejdsmarkedet, lyder det fra professor.

Foto: Jakob Carlsen
09. 09. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Fra landbrugssamfund til industrisamfund til servicesamfund. Gennem tiderne har arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft konstant forandret sig. Sådan bliver det også fremover, hvor blandt andet den grønne omstilling og øget digitalisering kræver andre kompetencer på arbejdsmarkedet end tidligere. Og det er værd at være opmærksom på, at store årgange er ved at forlade arbejdsmarkedet, mens der er pres på at sikre de rette kompetencer i arbejdsstyrken, pointerer professor ved Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet, Michael Svarer.

– Der har jobcentrene en kæmpe opgave i at sikre et match mellem ledige og virksomheder, og de har en meget central rolle i at tilbyde ledige den opkvalificering, som arbejdsmarkedet efterspørger. Derfor er det også klart, at i en tid med meget omstilling og omskiftning er jobcentrene helt centrale i at have overblik og være på tæerne i forhold til at hjælpe de ledige over i de brancher, hvor der er behov for arbejdskraft, siger Michael Svarer, som dog også maner til ro i en tid med rekordhøj beskæftigelse.