Udsatte

Udsatte ­grønlændere er ­stadig udsatte

Udsatte grønlændere har fortsat massive problemer med at få udbytte af de sociale tilbud i kommunerne. I København og Aarhus har intensive indsatser givet gode resultater.

Isabella Arendt håber at kunne profitere på, at partiet er blevet mere kendt. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
09. 09. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Størstedelen af grønlændere i Danmark klarer sig godt med både arbejde og familie, men en relativt høj andel ender nederst i samfundet. Mange flygter fra problemstillinger i Grønland, som, de tror, bliver løst ved at komme til Danmark, hvor der opstår nye problemer for dem.

Det har været et omdiskuteret emne i Danmark i mange år, men der har ikke været nogen egentlig forbedring. Kommunerne har stadig udfordringer med at give de udsatte grønlændere en ordentlig effekt af de sociale tilbud. Herunder misbrugsbehandlingen. I 2019 drak næsten halvdelen af de udsatte grønlændere dagligt, og et stigende antal af de unge, der i dag kommer til Danmark, ender med at tage stoffer. Det er en af grundene til, at Mille Schiermacher, antropolog og ph.d.-studerende ved Grønlands Universitet, mener, at det er gået ned ad bakke for de udsatte grønlændere.