Kommunalvalg

173 stemmer kan sætte punktum for 112 år med de konservative

Der er lagt op til en ægte valggyser, når vælgerne på Frederiksberg sammensætter en ny kommunalbestyrelse. De to seneste valg har det været nervepirrende tæt mellem blokkene. Konservative har en god mavefornemmelse, mens oppositionen mærker, at borgerne er klar til en ny borgmester.

23. 09. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Siden Marius Godskesen i 1909 blev Frederiksbergs første borgmester, har den lille hovedstadskommune været konservativt styret. Men selv om Det Konservative Folkeparti gik lidt frem sidst, er partiets dominans valg efter valg svundet ind. Det er noget tid siden, at partiet havde absolut flertal – og på valgaftenen i november 2017 var der blot 168 stemmer mellem den borgerlige blok og oppositionen. Efter en fintælling blev afstanden øget, så den endte på 173.

Alligevel er borgmester Simon Aggesens (K) mavefornemmelse ganske god. Han blev borgmester i marts 2019, hvor Jørgen Glenthøj (K) overdrog ham posten, og skal dermed for første gang møde vælgerne som borgmester.