Gå til hovedindhold
Børn
Unge
Handicap

NEST skaber succes – men kan den flyve fra reden?

NEST-metoden har formået at inkludere elever med autisme. Men når snakken går på at udbrede den til alle landets kommuner, kan der opstå udfordringer.

23. 09. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Filosofien, at børn er mere ens end forskellige, ligger til grund for NEST-metoden. Klasselokalet skal være en ”rede” i skoleinklusionsprogrammet. Der er altid to professionelle voksne til stede og 16 elever i klassen, hvoraf fire af dem befinder sig inden for autismespektret. Derudover er klasselokalet indrettet på nogle helt bestemte måder, der understøtter eleverne på bedste vis.

Man bruger nogle bestemte pædagogiske værktøjer, der blander det specialpædagogiske med det almene. En mellemform kaldes det også.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her