Demografi
Klima

Aarhus fortsætter væksten – og det er godt for klimaet

Officielt kigger man frem mod 450.000 indbyggere i Aarhus. Men byen kan rumme endnu flere indbyggere, og det vil være klimamæssigt smart, mener bogaktuelle Simon Kjær Hansen. Et af redskaberne kan være fortætning – men det skal følges af et kompromisløst krav om bykvalitet, lyder det fra Aarhus’ stadsarkitekt.

Ceres Byen er blandt de nye byområder i Aarhus, der i disse år vokser frem. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
07. 10. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Man kan ikke beskylde forvaltningen i Aarhus Kommune for at være pessimistiske i prognosen for, hvor mange indbyggere kommunen ventes at få i årene, der kommer.

Lige nu er 2050 det længste, man kigger frem. Her lyder forudsigelsen, at der vil være 450.000 indbyggere. Det er omkring 100.000 flere end i dag. Men spørger man den øverste, politiske chef for byudviklingen, kan der sagtens være endnu flere aarhusianere i kommunen.