Sundhed

Borgmestre siger ja tak til nærhospitaler

180 km på landevejen for 10 minutters samtale på sygehuset. Det er udmattende vilkår for ældre og skrøbelige patienter. Derfor håber mange borgmestre, at regeringens nye nærhospitaler kan bringe sundhedsvæsenets tilbud tættere på borgerne.

Med centraliseringen af sygehusene har 30 procent af de ældre over 80 år fået over 30 km til nærmeste sygehus. Foto: Carsten Snejbjerg/Ritzau Scanpix
28. 10. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Det gjorde ondt, da det lokale sygehus lukkede. Alligevel er der ingen af de borgmestre, som Danske Kommuner har talt med, som ønsker den gamle sygehusstruktur tilbage.

– Vi vil ikke tilbage dengang, hvor de kunne ordne det hele nede på Tønder Sygehus. Jeg vil da hellere opereres på Rigshospitalet end Aabenraa Sygehus, hvis jeg fejler noget kompliceret. Der er nogle opgaver, der egner sig til at blive løst lokalt, og så er der andre ting, vi aldrig kunne drømme om at flytte ud igen, siger borgmester Henrik Frandsen (Lokal), Tønder Kommune.