Udland

Flere udenlandske investeringer kræver globalt og lokalt samarbejde

Invest in Denmark hedder afdelingen i udenrigsministeriet, der arbejder på at skaffe udenlandske virksomheder og investeringer til Danmark. De betragter kommunerne som en vigtig sparringspartner, og er derfor begyndt en Danmarksturne. Første stop er energibyen Esbjerg.
”Vi skal i et samspil synliggøre kompetencerne og mulighederne i Danmark”, siger udenrigsminister Jeppe Kofod (S).

28. 10. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

At det schweiziske firma H2 Energy valgte at købe en grund i Esbjerg for at lave sit Power to X-anlæg var utænkeligt uden udenrigstjenestens mellemkomst. At firmaet fik øjnene op for Danmark og Esbjerg som et ideelt sted at etablere det banebrydende anlæg, der skal omdanne grøn energi fra vindmøller i Nordsøen til brintbrændstof, der på sigt formentlig skal drive alverdens lastbiler, containerskibe og fly, skyldes i høj grad Invest in Denmark. Det er navnet på den del af Udenrigsministeriet, der skal tiltrække udenlandske investeringer og virksomheder.

Invest in Denmark har repræsentation rundt om i verden – Asien, Europa og USA. Derudover sidder der folk rundt om i Danmark. Der er folk i Shanghai og Silkeborg; Bangalore og Odense; New York og Aalborg og så videre.