Kommunalvalg
Byråd

Vigtigt at få plads til unge og kvinder i byrådssalen

Det vigtigste for landets kommunalpolitikere er, at der er unge og kvinder blandt de folkevalgte, viser en undersøgelse, som Danske Kommuner står bag, men det er stadig op ad bakke at få dem engageret. Mindst vigtigt er det, om etniske minoriteter er repræsenteret, viser svarene.

Med sine henholdsvis 23 og 91 år har Marcus Guldager (S) og Fritz Reuther (V) sikret en stor aldersspredning i kommunalbestyrelsen i Hørsholm de sidste fire år. Foto: Jakob Carlsen
28. 10. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I fire år har borgerne i Hørsholm Kommune nydt godt af at have en kommunalbestyrelse med landets største aldersspredning. I 2017 var Marcus Guldager (S) nemlig 19 år, da han blev valgt til kommunalbestyrelsen for første gang, mens Fritz Reuther (V) var 87 år, da han tog hul på sin første periode som folkevalgt. Fire år senere – som henholdsvis 23-årig og 91-årig – gør de to status. Og de er overbeviste om, at aldersspredningen i kommunalbestyrelsen har været godt for borgerne.