Regionalt
Valg

Regeringens gaveregn sikrer Socialdemokratiet et godt regionalt valg

Regionsrådsformænd og -kvinder sidder tungt i stolen. Og med regeringens sundhedsudspil, som indeholdt mindst et nærhospital til hver region, kan de fleste formænd sove roligt om natten. Kun i Region Sjælland vakler taburetten under Heino Knudsen (S). Valget af kongen for dem alle kan til gengæld blive en gyser.

11. 11. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen i samarbejde med kommentator Nicolai Döllner, fhv. chefredaktør på Dagens Medicin

Region Nordjylland: Ulla Astman (S) sidder forholdsvis sikkert i sadlen. Hun er en kompetent og dreven politiker, og ved sidste valg satte 15 procent af vælgerne i regionen deres kryds ud for hendes navn. De tre borgerlige partier Venstre, DF og Nye Borgerlige er gået sammen i et valgforbund med det erklærede mål at vælte Astman. Venstre stiller med 37-årige Mads Duedahl, som ny spidskandidat. Han er allerede rådmand i Aalborg Kommune, men trods den lokale kendisfaktor, ser det stadig svært ud for de borgerlige udfordrere.