Udsatte
Teknik

Dark design skaber en atmosfære af afvisning

Dark design ekskluderer bestemte grupper i byrummet og er en form for design, der umuliggør at opholde sig eller sove bestemte steder på gaden. Det har konsekvenser for de hjemløse, der befinder sig i byerne, påpeger forsker.

Foto: Serge le Strat/Unsplash
09. 12. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Forestil dig, at du en sen aften skal finde et sted på gaden for at sove. Flere oplagte steder ville måske ikke være mulige. Du ville sandsynligvis møde det såkaldte dark design, der handler om at lave design med det formål at ekskludere bestemte grupper i samfundet.

Ole B. Jensen er professor ved Institut for Arkitektur og Medieteknologi på Aalborg Universitet og forsker i dark design. Han er med en forskergruppe i gang med at se på udbredelsen af dark design i Danmark.