Ældre
Sundhed
Forebyggelse

Det må sgu godt knirke lidt

Roskilde har med mandefælles-skaber sat fokus på mænds sundhed. Tilbuddet retter sig mod mænd, der af forskellige grunde mangler netværk. Det er vigtigt med målrettede tilbud for at komme overdødeligheden og overrepræsentationen i diagnoser hos mænd til livs, påpeger forsker.

Ole Bjørstorp takkede aldrig nej til at få besøg af sine daværende partifæller, selv om han de senere år var skeptisk over for den politiske linje. Her ses han med udlændingeminister Mattias Tesfaye (S) i 2019. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
09. 12. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Lidt uden for Roskilde mødes syv ældre herrer en torsdag formiddag i den lokale Gundsømagle Kirke. Menighedshuset, der har været brændt ned, men som nu står nyt og hvidt med sort tag og sorte møbler, er rammen for deres møde.

De er med i et mandefællesskab. Et fællesskab, der startede i 2019 med kommunen som primus motor. De mødes hver 14. dag. Denne gang for at spise morgenmad, finde på eventuelle ture, de skal på i den nærmeste fremtid, tale om julefrokost, og hvad der ellers ligger dem på sinde. Godt eller ondt. Flere af dem har mistet deres koner, og fælles for dem alle er, at gruppen er et fristed, hvor de kan lette hjertet eller bare deltage i simpel hygge.