Byråd
Navne

Ikke oppe i træet helt nede på jorden

Han bliver danmarkshistoriens første Liberal Alliance-borgmester og tilmed landets yngste. 28-årige Emil Blücher sikrede sig flere dage efter valget borgmesterkæden i Solrød, og den med egne ord pragmatiske politiker vil stå i spidsen for en kulturforandring, der består af samarbejde og mere åbenhed.

Foto: Carsten Snejbjerg
09. 12. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Emil Blücher (LA) ved godt, at han formentlig ikke går en nem tide i møde som borgmester. Han har igennem flere måneder højlydt kritiseret debatkulturen i byrådet i Solrød, og oven på et hårdt konstitueringsforløb er der skår, der skal klinkes. Først var der flertal bag Jonas Ring Madsen (S) som ny borgmester, inden Emil Blücher pludselig meddelte, at der nu var flertal for, at han kunne tage nøglerne til borgmesterkontoret.

– Jeg tror, det er femte konstellation, vi er landet på nu, og jeg havde gerne været det her forløb foruden. Jeg er pinligt bevidst om, at det her konstitueringsforløb har gjort, at der er nogle af de andre partier, der er godt og grundigt sure og skuffede, og at det vil tage tid at få renset luften 100 procent med de partier, som ikke er en del af konstitueringen. Jeg håber og tror på, at det kan blive godt. Så er spørgsmålet bare, om det tager et halvt eller halvandet år, siger Emil Blücher, der med sine 28 år efter 1. januar er landets yngste borgmester.