Kommunalvalg

Lavere stemmeprocent er ikke alarmerende – men muligt mønster bekymrer

At stemmeprocenten ved dette års kommunal- og regionalvalg blev en smule lavere end ved sidste valg får ikke alarmklokkerne til at ringe hos kommunalforsker Ulrik Kjær. Men en særdeles lav valgdeltagelse i områder med mange af anden etnisk herkomst er derimod noget, der er grund til at kigge meget nærmere på, mener han.

Borgmester i Brøndby Kent Magelund er skuffet over, at ikke flere af hans borgere valgte at bruge deres demokratiske indflydelse. Foto: Robert Hendel/Ritzau Scanpix
09. 12. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da Brøndbys borgmester Kent Magelund (S) blev bekendt med, at kun 55,5 procent af borgerne i Brøndby havde stemt ved kommunal- og regionalvalget, og at kommunen dermed havde landets laveste stemmeprocent, blev han skuffet. Enormt skuffet.

– Jeg er ked af, at der kun er omkring 50 procent, der vil være med til at sætte et hold, som skal styre kommunen. Det er jo borgernes mulighed for at sige: ”Nu skal de have én over nakken – eller nu skal de have ros”, og jeg forstår ikke, at det kun er 50 procent, der gider det, siger Kent Magelund.