Kommunalvalg
Navne

Trods rekordvalg er der stadig et stykke vej til ligestilling

Kvinderne fik et rekordgodt valg ved kommunalvalget, og der er både flere kvindelige byrådsmedlemmer og flere kvindelige borgmestre end nogensinde før. Det store fokus på de kvindelige politikere kan dog være med til at fastholde billedet af, at en kvindelig borgmester stadig er et særsyn, siger den nyvalgte borgmester Ann Sofie Orth (K).

Rekordmange kvinder blev ved kommunalvalget stemt ind i de nye byråd og kommunalbestyrelser. Foto: Palle Skov
09. 12. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

36 procent af de ny- og genvalgte kommunalpolitikere er kvinder efter 1. januar, mens 20 kvinder har borgmesterkæden om halsen. Begge dele – både andelen af kvindelige kommunalpolitikere og kvindelige borgmestre – er ny rekord, og fremgangen for kvinderne kommer ikke bag på lektor ved Institut for Statskundskab, Karina Kosiara-Pedersen.