Navne
Byråd

Lokallisterne har ikke haft det bedre i 15 år

Rygterne om lokallisternes snarlige død viste sig ved dette valg også at være totalt overdrevne. Listerne er sammenlagt på størrelse med Dansk Folkeparti, og det bør udnyttes til at få mere magt, mener John Brædder (Guldborgsundlisten).

Trods tilbagegangen er Guldborgsundlisten stadig landets absolut største lokalliste. Foto: Ingrid Riis
21. 12. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Selv om Guldborgsundlisten måtte aflevere fire mandater ved kommunalvalget i november, er den stadig landets største lokalliste målt på mandater. Syv mandater blev det til denne gang, men også andre steder i landet er det gået lokallisterne godt.

– Vi er gået frem på trods af, at kloge mennesker som Roger Buch og andre valgforskere sagde, vi ville gøre det modsatte, konstaterer Guldborgsunds afgående borgmester John Brædder (Guldborgsundslisten). Han ærgrer sig dog over, at lokallisterne nu kun har én borgmesterpost – i Odsherred – mod to ved forrige valg.