Teknik
Miljø
Klima

Stort puslespil i det åbne land til gavn for alle

Kommunerne søger i stigende grad støtte til at få forvandlet landbrugsjord til natur, som både gavner klima, miljø og øger borgernes mulighed for at bruge naturen. Et middel er multifunktionel jordfordeling, som kommunerne, landbruget og naturforvaltere er begejstrerede for. Men det er et kompliceret puslespil med mange aktører, og særligt finansieringen af jordkøb er en udfordring.

Der er mange brikker, der skal falde på plads, når man arbejder med multifunktionel jordfordeling. Men kommunerne og landbruget er begejstrede for ordningen og håber, den lever videre efter 2022. Bernd Dittrich/Unsplash
21. 12. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Jannik Seslef, der er projektleder i Assens Kommune, er i gang med seriøst stort puslespil. Han skal samle brikker, der tilsammen dækker et areal på 500 hektar. Omregnet til journalistenheder er det 700 fodboldbaner. Dertil kommer, at brikkerne, der består af jordarealer, har 100 forskellige ejere.

Det nye skov- og naturprojekt, der ligger ved Holmehave mellem Tommerup og Verninge på Fyn, skal beskytte fynboernes drikkevand mod pesticider og Odense Fjord mod kvælstof. Det er et af de nu i alt 13 projekter, som kommuner har søgt om hjælp til fra puljen til den såkaldte multifunktionelle jordfordeling.