Miljø

Kommuner satser på klimaudvalg i kampen om at blive grønne

Valgkampen bød på et stort fokus på klimaet, og det har blandt andet resulteret i nye klimaudvalg i flere kommuner. Men om de nye klimaudvalg blot er symbolpolitik, vil vise sig i løbet af denne valgperiode, påpeger kommunalforsker.

Klima og miljø fik en historisk høj betydning ved efterårets kommunalvalg. Efter valget har flere kommuner oprettet nye grønne klimaudvalg. Foto: Emil Helms / Ritzau Scanpix

07. 02. 2022 - kl. 09:39
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Klima og miljø fik en historisk høj betydning til kommunalvalget, og emnet sneg sig helt i top over vælgernes topprioriteringer sammen med ældre og sundhed, der er tidligere valgkampes to store spillere. Vælgernes rangering, af hvor vigtigt klima var for deres stemme steg tilmed under valgkampen, viste en undersøgelse foretaget af KL’s nyhedsbrev Momentum.

Det resulterede i, at flere kommuner under konstitueringerne oprettede helt nye udvalg, der skal arbejde for at gøre kommunerne grønnere end nogensinde. Frem for blot at være en del af et bredere udvalg har man flere steder valgt at lave et klimaudvalg, der har til formål at have et ensidigt fokus på det populære vælgeremne.