Sundhed

Naturen taler til de sårbare

Naturen kan i højere grad bruges til at hjælpe og støtte psykisk syge. Det simple koncept Frisk i Naturen breder sig fra Frederikshavn til flere af landets kommuner, efter Miljøministeriet valgte at støtte udbredelsen og kendskabet til metoden, der kan blive et nyttigt værktøj i socialpsykiatrien.

Socialpsykiatrien har normalt ikke let ved at få folk ud, men flere drages mod bålet. Lonni Gislund til venstre elsker at lave mad over bål. Her sammen med Heidi Brauteseth, der er blevet ansat til at drive "Frisk i Naturen". Foto Hans Ravn

02. 02. 2022 - kl. 08:40
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Naturen bliver mere og mere nærværende, efterhånden som toget nærmer sig Danmarks nordligste by. De lyngklædte sandklitter toner ud i gråt denne tågede dag i december, hvor der stadig ligger klatter af sne fra den første snestorm.

– Selv her om vinteren kan naturen give nærvær, ro og støtte til de psykisk sårbare, siger Erik Holm Sørensen, som vi møder ved Socialpsykiatriske Center Skagen, der er en del af Frederikshavn Kommune.