Danmarks varmeste kommune vil gerne være lidt koldere

Det lyder rart, men det er faktisk et problem: Temperaturen på Frederiksberg er den højeste i hele landet, hvilket skyldes tæt bebyggelse og meget asfalt. Nu arbejder kommunen på en plan, der skal gøre noget ved problemstillingen.

17. 03. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

I juli kan frederiksbergborgerne glæde sig over, at middeltemperaturen kommer op på hele 19,0 grader. Dermed tager den tætbefolkede hovedstadskommune prisen for den varmeste måned – men det stopper ikke her. Kommunen er også landets varmeste med en årsmiddeltemperatur på 9,7 grader.

Men det har en bagside. Ikke alle borgere kan lide varmen – og derfor er forvaltningen i gang med at udarbejde en plan, der skal imødegå den såkaldte varmeø-effekt.