Lokaldemokrati
Valg

Gravearbejdere finder et adræt og sundt lokaldemokrati

Forskere har gennemtrawlet 17 års kommunalbestyrelsesdagsordner. Et gedigent stykke gravearbejde, der tegner et billede af, at det kommunale selvstyre er dynamisk og har det godt. Forskerne konkluderer blandt andet, at politisk konkurrence er sundt, men at partifarve betyder mindre.

Illustration Gitte Skov

17. 03. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Forskere fra Aarhus Universitet har indholdskodet flere hundrede tusinder dagsordenspunkter fra de danske kommunalbestyrelser tilbage fra år 2000. Det er første gang, lokaldemokratiet bliver udsat for den type forskning, og det kan fortælle interessante historier om tilstanden og styrken i det lokale selvstyre.

Helt overordnet viser dagsordensforskningen, at lokaldemokratiet er i fin form.