Sundhed

Viljen til samarbejde bliver afgørende

De nye sundhedsklynger må for alt i verden ikke ende som endnu et administrativt led, hvor regioner og kommuner peger fingre ad hinanden, lyder det fra de kommunale medformænd.

05. 05. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Den 1. juli går arbejdet i de nye sundhedsklynger i gang. Grænserne er trukket, og der er udpeget en kommunal medformand for hver klynge. Håbet er, at de nye klynger skal skabe noget af den sammenhæng i sundhedsvæsenet, som har været efterlyst i årevis. Borgmester Trine Græse (S) er ny formand for Klynge Midt i Region Hovedstaden, og hun er ikke i tvivl om, at engagementet hos politikerne bliver helt afgørende.

– Det, der skal til for at få succes med den opgave, vi står overfor i klyngerne, er viljen til samarbejde. Og den, er jeg sikker på, er til stede hos begge parter. Jeg har store forhåbninger og tror på, at den direkte samtale, hvor vi sidder rundt om det samme bord og ser hinanden i øjnene, kan gøre en forskel for borgerne, siger hun.