Turisme

Landliggerne kommer og ­skaber ­forandring

Sommerhusejere og turister er begyndt at opføre sig anderledes. De nye landliggere involverer sig, identificerer sig og engagerer sig i det sted, hvor de har deres andet hjem. Det skaber en ny oplevelsesøkonomi, som kommunerne kan nyde godt af og understøtte, mener to forfattere til en bog om landliggertrends.

foto Carsten Snejbjerg

16. 06. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Torsdag eftermiddag er der trængsel foran SuperBrugsen i Vig. Denne ugedag peaker omsætningen. Tidligere var det fredag. Det er blot ét tegn på, at ejerne af kommunens 25.000 sommerhuse bruger mere tid i deres ”andet hjem”. Og det er hele året rundt.

Med sig trækker de en stigende efterspørgsel på bedre kaffe, kulinariske og kulturelle oplevelser, når de har været ude og vandre i istidslandskabet, der er optaget i UNESCO's program for beskyttelse og formidling af den geologiske arv.